Zoekintentie, een cruciaal begrip in de wereld van zoekmachineoptimalisatie (SEO). Maar wat betekent zoekintentie precies en hoe kunnen we onze website beter afstemmen om hoger te scoren in Google? In dit artikel duiken we dieper in de verschillende vormen van zoekintentie en onthullen we strategieën om onze content optimaal af te stemmen op de behoeften van zoekers.

Zoekintentie

Zoekintentie uitgelegd

Zoekintentie verwijst naar de specifieke intentie of het doel achter een zoekopdracht die een gebruiker in een zoekmachine invoert. Het omvat de diepere motivatie van de gebruiker bij het zoeken naar informatie, producten, of diensten online. Zoekintenties kunnen worden onderverdeeld in verschillende categorieën.

Het begrijpen van zoekintentie stelt marketeers in staat hun content te optimaliseren, waardoor ze beter kunnen inspelen op de behoeften van zoekers en hun positie in zoekresultaten kunnen verbeteren.

Laten we eerst even de verschillende soorten zoekintenties bespreken:

Navigatieve zoekintentie

Bij navigatieve zoekintentie hebben gebruikers een specifieke website, product, of merk in gedachten.

  • Voorbeeld 1: “BBITS”
  • Voorbeeld 2: “BBITS SEO Marketing”
  • Voorbeeld 3: “Facebook”

Dit type zoekverkeer is waardevol maar uitdagend te genereren zonder aanzienlijke naamsbekendheid.

Commerciële zoekintentie

Mensen zoeken naar specifieke producten of diensten en bevinden zich in een overwegingsfase. Ze willen mogelijk weten welke opties beschikbaar zijn, vergelijken prijzen en specificaties, maar zijn nog niet direct gericht op het uitvoeren van een aankoop of transactie.

  • Voorbeeld 1: “Beste laptops 2023 kopen”
  • Voorbeeld 2: “Goedkoopste iPhone-abonnementen”
  • Voorbeeld 3: “Vergelijk prijzen van digitale camera’s”

Transactionele zoekintentie

Transactionele intentie geeft aan dat gebruikers actief op zoek zijn om een specifieke transactie uit te voeren of een taak online te voltooien. Deze intentie richt zich op handelingen zoals het maken van een reservering, het boeken van tickets, abonneren op een dienst, of het kopen van een product.

  • Voorbeeld 1: Iphone 12 online kopen
  • Voorbeeld 2: Tickets Beyonce Sportpaleis kopen
  • Voorbeeld 3: Hotelovernachting in Lissabon boeken

Informatieve zoekintentie

Gebruikers zoeken naar informatie en antwoorden op vragen. Informatieve zoekopdrachten bevatten doorgaans vraagwoorden zoals wat, waarom, hoe, waar.

  • Voorbeeld 1: “Hoe werkt SEO marketing?”
  • Voorbeeld 2: “Geschiedenis van de Eiffeltoren”
  • Voorbeeld 3: “Symptomen van glutenintolerantie”

Lokale zoekintentie

Bij lokale zoekintentie zoekt de gebruiker naar locatie gebonden informatie, producten, of diensten.

  • Voorbeeld 1: “Kappers in Antwerpen”
  • Voorbeeld 2: “Beste restaurants in Hasselt”
  • Voorbeeld 3: “Winkels open op zondag in Leuven”

Waarom is zoekintentie zo belangrijk?

Zoekintentie is niet zomaar een concept; het heeft een aanzienlijke impact op zoekmachineoptimalisatie (SEO). Door de zoekintentie van gebruikers te begrijpen, kunnen marketeers hun content optimaliseren en beter inspelen op de behoeften van bezoekers.

Voor Google is het namelijk belangrijk dat je gebruikers snel een duidelijk antwoord op hun vraag kunnen vinden. Hiervoor worden allerlei “gebruikerssignalen” gebruikt. Zowel in de vorm van on-page statistieken als directe feedback van de gebruiker.

Komt de inhoud van je pagina niet overeen met de zoekintentie van de gebruikers, dan zal dit de ranking in Google negatief beïnvloeden.

Hoe je inhoud beter afstemmen op de zoekintentie

Search Intent

3 manieren om de zoekintentie achterhalen

Bij bepaalde zoektermen en niches is de zoekintentie meteen duidelijk, maar dat is lang niet altijd het geval. Soms kunnen de zoekintenties ook variëren wat wel eens het geval kan zijn in sommige seizoensgebonden niches, of bij bepaalde trends.

Zoekintentie achterhalen via Google

De beste manier om de zoekintentie van een bepaalde zoekterm te achterhalen gebeurt nog steeds op de manuele wijze, door zelf de top 3 resultaten voor een bepaalde zoekterm bij Google te analyseren.

Zoekintentie achterhalen via ChatGPT

Taalmodellen zoals ChatGPT maar ook Google Bard kunnen een redelijk goede voorspelling maken om de zoekintentie van een bepaalde zoekterm te achterhalen.

De accuraatheid van zulke taalmodellen hangt nog steeds grotendeels af van de data waarop ze getraind zijn. ChatGPT 3.5 is sowieso out of date als het op nieuwste trends en ontwikkelingen aankomt. Google Bard heeft dan weer een streepje voor, maar vooralsnog lijkt het niet mogelijk om ook actuele data van andere google services te gebruiken voor SEO doeleinden.

Gebruik dus de AI toepassingen enkel als indicator om je de juiste richting in te sturen, maar controleer het met een andere methode.

Zoekintentie achterhalen via SemRush

Semrush lanceerde in 2021 zijn intentie-analyse functie. Gebruikers kunnen hun volledige lijsten met zoekwoorden filteren op intentie en identificeren welke intentie het meeste verkeer naar de sites van concurrenten genereert.

Semrush integreert zoekintentie in enkele van zijn rapporten, waaronder de “Keyword Magic Tool”, competitieve rapporten, zoekwoordkloofanalyse en positietracking.

Bestaande inhoud optimaliseren op de zoekintentie

Voor dat je nieuwe content gaat creëren met de zoekintentie van de gebruiker in het achterhoofd, is het aan te raden om eerst eens je bestaande inhoud te controleren en optimaliseren voor de zoekintentie.

In een aantal gevallen zal het echter niet mogelijk zijn om de inhoud van je blogpost of artikel aan te passen aan de zoekintentie van de gebruiker. Dat is dat vaak gewoon een teken dat je de verkeerde zoekterm hanteert. In zo’n gevallen is het kwestie van je zoekterm onderzoek voor dat artikel opnieuw te doen. Meestal zijn er wel gerelateerde langere zoektermen te vinden die beter geschikt zijn voor je blogpost of artikel.

Nieuwe inhoud creëren dat aan de zoekintentie voldoet

Bij het creëren van content is het van cruciaal belang om te anticiperen op de zoekintentie van de gebruiker. Hier zijn enkele tips voor effectief zoekintentie-geoptimaliseerd schrijven:

  • Keyword Onderzoek: Identificeer relevante zoekwoorden die overeenkomen met de zoekintentie.
  • Gebruik van Long-Tail Keywords: Specifieke termen die de intentie van de gebruiker weerspiegelen.
  • Content die Antwoord Geeft: Zorg ervoor dat je content antwoord geeft op de vragen die gebruikers hebben.
Zoekintentie

Conclusie

Je artikel of blogpost mag dan inhoudelijk wel beter zijn dan de concurrentie, doch wanneer het niet overeenstemt met wat Google denk dat de zoekintentie van de gebruiker is, dan verkleint dat je kans om in de top 3 zoekresultaten terecht te komen. In dat geval kan je best de pagina aanpassen zodat deze overeenkomt met de zoekintentie van de gebruiker, of het artikel afstemmen op een andere (specifiekere ) zoekterm die wel aan de zoekintentie voldoet.

Leave A Comment